[EN]
This Tunisian scene was probably made by Henricus during his almost two-year stay in Tunisia between 1899 and 1901. Although during this stay, Henricus developed his colour palette to paint the landscape and city views, but he also executed several drawings in black and white. The drawing depicts a hooded man with his arms spread out, seemingly preaching in an alleyway. On the left there are two people, one sitting against a column, the other standing bent over, turned towards the standing man. On the right-hand side a bearded man is seated, gesturing with his right hand.
Henricus used his very graphic style, which shows his proficiency as an illustrator. Henricus signed the drawing in two places: on the left-hand side from top to bottom, and in the lower left.
On the reverse side of the sheet, Henricus started a river view in coloured chalk.
[NL]
Deze Tunesische scene werd vermoedelijk door Henricus gemaakt gedurende de bijna twee jaar dat hij in Tunesië verbleef, tussen 1899 en 1901. Hoewel hij in deze periode een helder kleurpalet ontwikkelde om de landschappen en stadsgezichten te schilderen, maakte hij ook verschillende tekeningen in zwart-wit. Deze tekening verbeeldt een man met een mantelkap over zijn hoofd, met zijn armen gespreid. Ogenschijnlijk is hij aan het spreken. Aan de linkerzijde bevinden zich twee mensen, de een zittend tegen een zuil, de ander voorovergebogen staand, richting de staande man. Aan de rechterzijde zit een bebaarde man met zijn rechterhand te gebaren.
Henricus voerde de tekening uit in een grafische stijl, die zijn kwaliteit als illustrator verraadt. Hij signeerde de tekening op twee plaatsen: aan de linkerzijde van boven naar onder, en linksonder.
Op de keerzijde van het blad startte Henricus een riviergezicht in gekleurd krijt.
[EN]
Henricus Jansen (1867-1921) was born in The Hague, and he went by the pseudonym Henricus professionally. In his home town he also trained as an artist at the Academy for visual arts between 1883 and 1885, after which he worked as an illustrator and graphic artist.
In the period following his education, he travelled to Liège where he lived until 1887, and then Paris, where he lived until 1893, before returning to The Hague. Up until that time he worked mostly in black and white, and on his long trip to Tunisia (1899-1901) he discovered colours in his palette.
He was at the height of his fame in the years after his return, and was commissioned to paint the decorations on the ceiling of the Koninklijke Schouwburg (Royal Playhouse) in The Hague. He executed the decoration in the fashionable Art Nouveau style. Henricus had his greatest success with this style of working, and possibly his greatest legacy was his suite of 27 lithographs of Dat Liedekin van Heere Halewine (The Song of Lord Halewijn). In line with artists like Alphonse Mucha, Henricus used muted colours for his Art Nouveau lithographs. Very idiosyncratically, he gave the figures he depicted a strong black outline, followed by a white margin. The figures would, as a direct result of those outlines, stand out from the background.
Works by Henricus can be found at the Rijksmuseum in Amsterdam.
[NL]
Henricus Jansen (1867-1921) werd geboren in Den Haag, en werkte onder de kunstenaarsnaam Henricus. Hij volgde zijn opleiding aan de academie in zijn geboortestad tussen 1883 en 1885, waarna hij als illustrator en graficus ging werken.
In de periode na zijn opleiding reisde hij naar Liège, waar hij tot 1887 woonde. Vervolgens reisde hij door naar Parijs, waar hij tot 1893 zou wonen, waarna hij weer terugkeerde naar Den Haag. Tot op dat moment werkte hij als graficus voornamelijk in zwart-wit. Gedurende een lange reis naar Tunesië (1899-1901) ontdekte hij kleur in zijn palet.
In de jaren na zijn terugkeer verkeerde hij op het hoogtepunt van zijn roem, en hij werd gevraagd om het ovale plafond van de Koninklijke Schouwburg te voorzien van een plafondschildering. Hij voerde die opdracht uit in de modieuze art-nouveaustijl. In deze stijl had Henricus erg veel succes, en zijn grootste bekendheid genoot hij met een reeks van 27 lithografieën voor Dat Liedekin van Heere Halewine (het lied van heer Halewijn). Net als kunstenaars als Alphonse Mucha gebruikte Henricus gedempte kleuren voor zijn lithografieën in art-nouveaustijl. Kenmerkend voor hem als kunstenaar, zijn de zware, zwarte contouren met een witte marge die hij de figuren meegaf. Door die contourlijn komen de personages in de prenten van Henricus los van de achtergrond.
Werk van Henricus bevindt zich onder meer in Rijksmuseum Amsterdam.
Medium | Black ink on paper (verso: coloured chalk and black chalk on paper) |
Dimensions | 494 x 692 mm |
Price | € 1200 |