Skip to main content

Gants de Suède

J.A.M. (James) Whistler

[EN]

James Abbott McNeill Whistler created Gants de Suède (suede gloves) for the English periodical The Studio. This monthly magazine was founded as an art publication. It focused on then-contemporary art and applied arts. In addition to the richly illustrated magazine, it was supplemented by a monthly auto-lithograph (a lithograph where the artist was directly involved in the process, as opposed to reproductive lithography).

For The Studio, Whistler re-created an earlier drawing he had made of his sister-in-law and secretary Ethel Birnie Philip. He employed his typical style of portraiture by portraying the woman in suggested full-length, but omitting to depict the hem of the dress and feet. Behind the woman, a deep shadow is suggested by broad hatching strokes with the lithographic pencil. Whistler shows his mastery as a draughtsman by contrasting the harsh shadows with barely legible markings to indicate volume in the dress.

The woman is dressed in fashionable clothing, and holds her suede gloves – which the work is named after. Gants de Suède was signed on the plate by Whistler’s butterfly monogram, and embossed with a blind stamp by The Studio on the lower-left corner.

On page 26 of the thirteenth edition of The Studio, the lithograph was mentioned: ‘The Lithographic Supplement issued with each copy of The Studio this month, is an hitherto unpublished drawing by Mr. James McNeill Whistler, entitled Gants de Suède. No copies will be sold separately and the edition is strictly limited.’

Besides the approximately 3000 The Studio proofs, a further 53 proofs were apparently printed, before the stone being erased. These additional prints do not carry the blind stamp.

The print is in good condition, aside from lightly toned paper, some minor stains and a superficial crease beyond the sight-edge.

[NL]

James Abbott McNeill Whistler maakte Gants de Suède (suède handschoenen) voor het Engelse tijdschrift The Studio. Dit maandblad was opgericht als een kunsttijdschrift dat zich richtte op eigentijdse kunst en kunstnijverheid. In aanvulling op het rijk-geïllustreerde blad, werd als supplement een maandelijkse auto-lithografie toegevoegd. Een auto-lithografie is een type waarbij de kunstenaar direct betrokken was bij het proces, in tegenstelling tot een reproductie-lithografie).

Voor The Studio bewerkte Whistler een tekening die hij eerder had gemaakt van zijn secretaresse en schoonzus Ethel Birnie Philip. Hij paste zijn kenmerkende stijl van portretteren toe, door de vrouw ten voeten uit te verbeelden, maar zonder de zoom van haar rok en voeten te verbeelden. Achter de vrouw is een diepe schaduw gesuggereerd met brede arceringen met het lithografisch potlood. Whistler toonde zijn vakmanschap door deze harde schaduwen af te zetten met de nauwelijks leesbare markeringen waarmee hij ruimtelijkheid in de jurk suggereerde.

De vrouw is modieus gekleed, en houdt de suède handschoenen vast waar de prent naar vernoemd is. Gants de Suède is gesigneerd op de steen door middel van Whistler’s vlindervormige monogram, en voorzien van een blinddruk van The Studio in de linker onderhoek.

Op pagina 26 van de dertiende editie van The Studio werd de lithografie besproken: ‘Het lithografische supplement dat deze maand bij elk exemplaar is uitgegeven, is een tot nu ongepubliceerde tekening door de heer James McNeill Whistler, getiteld Gants de Suède. Geen exemplaren worden afzonderlijk verkocht en de oplage is strikt gelimiteerd.’

Buiten de ongeveer 3000 drukken voor The Studio, werden er nog 53 exemplaren gedrukt voordat de lithografische steen gewist werd. Deze aanvullende drukken hebben geen blinddrukstempel.

De lithografie is in goede conditie. Buiten een lichte verkleuring aan het papier zijn er enkele kleine vlekjes en een oppervlakkige vouw buiten het beeldvlak.

About the artist

[EN]

James Abbott McNeill Whistler (1834-1903) was born in Lowell Massachusetts, as the son of a railway engineer. After a failed attempt at becoming a military officer, he travelled to Paris to become a painter. There he studied under Charles Gleyre for a brief period of time.

Whistler however, soon mostly learned autodidactically. During the late 1850s he befriended several artists and writers from the avant-garde, some of which he would remain friends with for a long time. He moved to London in 1859 where he lived and worked for nearly the rest of his life.

Throughout his career, he used scandals to further his cause. In 1878 he sued critic John Ruskin for libel after Ruskin had publicly attacked a painting by Whistler. Despite winning the suit, Whistler went bankrupt. Throughout the 1880s he worked to change his fortunes, and by the 1890s he had managed to regain his status as a leading artist. 

[NL]

James Abbott McNeill Whistler (1834-1903) werd in Lowell Massachusetts geboren als de zoon van een spoorwegingenieur. Na een mislukte poging om militair officier te worden, reisde hij naar Parijs om kunstenaar te worden. Daar studeerde hij in het atelier van Charles Gleyre gedurende enige tijd.

Al snel leerde hij grotendeels op eigen initiatief. Gedurende de late jaren 1850 raakte hij bevriend met verschillende kunstenaars en schrijvers uit de avant-garde. Met sommige van hen zou hij langdurig bevriend blijven. In 1859 verhuisde hij naar Londen, waar hij vrijwel de hele rest van zijn leven zou blijven wonen en werken.

Door zijn hele carrière zette Whistler schandalen in om bekender te worden. Hij klaagde in 1878 de beroemde kunstcriticus John Ruskin aan wegen smaad, nadat die publiekelijk een schilderij van Whistler had bekritiseerd. Ondanks het winnen van de rechtszaak leidde de zaak tot het faillissement van Whistler. Gedurende de jaren 1880 werkte hij hard om voet aan de grond te krijgen, en tegen de jaren 1890 had hij de status van de leidende kunstenaar in Engeland.

Medium auto-lithograph on cream wove paper
Dimensions approx. 253 x 145 mm (sheet 285 x 203 mm)
Interested? get in touch.
Back to top