[EN]
Oil sketch of a red-roofed house by a road. Féron varied his brushwork, from thin and flowing to a thicker layer on parts of the foliage. In line with his friend Armand Guillaumin, his palette shows exaggerated colours. The road, painted in pinks, purples and yellows is painted with long brushstrokes, and bend of to the right. For the trees behind the house, Féron used paints with a slightly more subdued colour and blue shades in order to create a sense of depth.
Has a (smudged) a workshop stamp in the lower right corner and the back of the board.
[NL]
Olieverfschets van een huis met een rood dak naast een weg. Féron gebruikte een gevarieerde penseelvoering, met op een ene plaats dunne, vloeiende verf, en met meer verftextuur in de bladeren. Net als zijn raadgevende kunstvriend Armand Guillaumin gebruikte hij overdreven kleuren in zijn expressieve schilderijen. De weg, geschilderd in roze, paars en geel, is opgebouwd uit lange penseelstreken. Voor de bomen achter het huis gebruikte Féron een iets ingetogener palet en blauwe schaduwen, waardoor een groter gevoel voor diepte ontstond.
Rechtsonder voorzien van een [bewogen] werkplaatsstempel – evenals op de achterzijde.
[EN]
Julien-Hippolyte Féron (1864-1945) was born in the Normandy commune of Saint-Jean-du-Cardonnay. He first trained as an engineer and, through his well-to-do father, started a business as an alcohol distributor. At this business he became very successful throughout the region. With the money he earned from business he was able to afford a sizeable studio to paint in. As an artist he was mostly self-taught, and at first employed a generic, impressionist style. From when he was introduced to Armand Guillaumin in 1904, his style became related to the fauvist painters. Like the fauvist painters, Féron started using bright and sometimes unmixed colours. Féron used his bright palette and loose brushwork to paint landscapes in his native region. On several occasions, he exhibited his paintings in Paris. Among the places where he exhibited were the Salon des Artistes Indépendants and the Salon d’Automne. Féron's work can be found in private collections, and in the collection of the Musée Carnavalet. Besides his work as an alcohol distributor and a painter, Féron was the mayor of the village of Le Houlme between 1912 and 1924.
[NL]
Julien-Hippolyte Féron (1864-1945) werd geboren in het Normandische plaatsje Saint-Jean-du-Cardonnay. Hij was opgeleid als ingenieur, en dankzij zijn welgestelde vader kon hij een bedrijf starten als alcohol-distributeur. Zijn bedrijf werd een groot regionaal succes. Met het geld dat hij verdiende als handelaar kon hij zichzelf een groot schildersatelier veroorloven. Hij was grotendeels autodidact, en werkte in eerste instantie in een relatief generieke, impressionistische stijl. Nadat hij in 1904 Armand Guillaumin leerde kennen, veranderde Féron zijn stijl. Zijn werk na die tijd sluit meer aan bij de Fauvisten. Net als de Fauvisten, ging Féron felle, soms ongemengde kleuren gebruiken. Hij gebruikte zijn nieuwe, heldere palet en vrije penseelvoering om de landschappen van zijn geboortestreek te schilderen. Bij meerdere gelegenheden nam hij deel aan tentoonstellingen in Parijs. Zo was het werk van Féron onder meer te zien op de Salon des Artiste Indépendants, en de Salon d’Automne. Zijn werk is voornamelijk te vinden in particuliere collecties, maar ook in Musée Carnavalet.
Naast zijn werk als alcohol-distributeur en kunstschilder, was Féron tussen 1912 en 1924 burgemeester van het dorp Le Houlme, vlakbij Rouen.
Medium | Oil on board |
Dimensions | 25 x 32,5 cm |
Price | € 1050 |
Provenance | Collection of the artist until 1944; his family; auction in 2021. |