[EN]
Marius Bauer visited the Ottoman Empire for the first time in 1888, and from that point on he returned there on several occasions. After the return from his first trip, he produced several etchings of subjects he encountered during this trip.
This small etching from about 1889 shows the domes of one of the bathhouses in Constantinople, in the fluid style of drawing Bauer is best known for. In the foreground, several figures can be discerned. One rides atop a pack animal on the left, and two more on the middle-right, partly obscured by the higher ground in the foreground, are walking.
Bauer used plate-tone - a residue of ink on the surface of the plate - to reduce the harsh contrast between the black in an the cream coloured paper. By doing so, he employed a tactic in use since the 17th century for creating an interesting play of light and dark.
The etching is signed in the plate (lower right: ‘MBauer’), and numbered and monographed in pencil in the lower margin (lower left: No31, lower right: MB).
[NL]
Marius Bauer bezocht het Ottomaanse rijk voor het eerst in 1888, en vanaf dat moment zou hij er bij meerdere gelegenheden terugkeren. Na terugkeer van zijn eerste reis maakte hij verschillende etsen van onderwerpen die hij tijdens zijn reis was tegengekomen.
Deze kleine ets dateert uit ongeveer 1889, en toont de koepels van een van de badhuizen in Constantinopel. Het is getekend in de vloeiende tekenstijl waar Bauer bekend om is. Op de voorgrond zijn verschillende figuren te onderscheiden. Links rijdt iemand op een lastdier, en iets rechts van het midden staan nog twee figuren, onderaan afgesneden door de hoger gelegen voorgrond.
Bauer maakte gebruik van plaattoon – een restant inkt op de oppervlakte van de etsplaat – om het harde contrast tussen de zwarte inkt en het crèmekleurige papier te verkleinen. Hiermee maakte hij gebruik van een techniek die al in de 17de eeuw werd gebruikt om een interessant spel van licht en donker te creëren.
De ets is gesigneerd in de etsplaat (rechtsonder: ‘MBauer’). Daarnaast is in de marge een nummer en monogram aangebracht. Linksonder: ‘No31’, rechtsonder: ‘MB’
[EN]
Marius Bauer (1867-1932) was born in The Hague. He studied at the Academy of Visual Arts in his birthplace from when he was about 13. He showed great promise, and won the drawing competitions of the academy several times.
After his studies he started travelling, from the mid-1880s on he undertook many study trips. He visited France, England, the Dutch East Indies (now Indonesia), Russia, but more importantly: the Ottoman Empire, Egypt, India and Morocco. In those last countries he would pick up the subject matter that he would return to time and time again.
The most recognizable part of his oeuvre are his orientalist depictions of buildings and people from middle-eastern and north-African countries. Besides this group of works, he also created political prints under the pseudonym Rusticus.
[NL]
Marius Bauer (1867-1932) werd geboren in Den Haag, en vanaf ongeveer zijn 13de studeerde hij daar ook aan de academie. Hij gold als een talentvolle kunstenaar, en won de tekenwedstrijd van de academie meerdere keren.
Na zijn opleiding begon hij met reizen, en vanaf het midden van de jaren 1880 maakte hij vele (studie-)reizen. Hij bezocht Frankrijk, Engeland, Nederlands-Indië (nu Indonesië), Rusland, en als belangrijkst: het Ottomaanse rijk, Egypte, India en Marokko. Op alles wat hij in deze landen zag zou hij veel van zijn latere werken keer op keer baseren.
Het meest herkenbare deel van zijn oeuvre bestaat uit oriëntalistische verbeeldingen van gebouwen en mensen uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Naast deze groep werken maakte hij ook politieke prenten onder het pseudoniem Rusticus.
Medium | Etching and plate-tone |
Dimensions | 85 x 69 mm (sheet: 325 x 225 mm) |
Price | € 380 |