[EN]
Willem Wenckebach probably painted this view on the Church of Our Lady around 1917, around the time he specialized in painting, after his initial success as an illustrator. The work shows the small town of Veere in the Dutch province Zeeland, seen from the North-West. On the foreground, a shepherd walks his flock out of town. In the background the Church of Our Lady – or Grote Kerk – dominates the landscape.
Wenckebach painted the view in a luminist style, emphasizing the effect of the light of the morning sun lighting the church. The technique he used is akin to the impressionists, which shows most clearly in his loose and varied brushwork. Especially in the sky but also throughout the painting he displays his mastery of colour.
Veere is situated on the coast and historically was a successful trade town on the former island of Walcheren. In the early twentieth century the region became a popular destination for artists to visit, particularly the city of Domburg. The seaside resort attracted artists like James McNeill Whistler, Piet Mondriaan and Jan Toorop.
[NL]
Willem Wenckebach schilderde dit gezicht op de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Veere vermoedelijk rond 1917. Dat is rond de tijd dat hij zich specialiseerde in schilderen, na zijn aanvankelijke succes als illustrator. Het schilderij toont het kleine, Zeeuwse plaatsje Veere, vanaf het Noordwesten gezien. Op de voorgrond loopt een herder met zijn kudde het dorp uit. De achtergrond word gedomineerd door de aanblik op de Onze-Lieve-Vrouwe- of Grote Kerk.
Wenckebach schilderde het werk in lijn met de luministen, waarbij hij het effect van het ochtendlicht op de kerk benadrukte. De schildertechniek die hij gebruikte is verwant aan het werk van de impressionisten, wat vooral terugkomt in zijn vrije en gevarieerde penseelvoering. Voornamelijk de lucht, maar ook verspreid door het schilderij laat hij veel gevoel voor kleur zien.
Veere is gesitueerd aan de kust, en was een historisch belangrijke handelsstad op het toenmalige eiland Walcheren. In de vroege twintigste eeuw werd de regio een gewilde bestemming voor kunstenaars – met name het nabij gelegen Domburg. Die kustplaats trok grote kunstenaars als James McNeill Whistler, Piet Mondriaan en Jan Toorop aan.
[EN]
Ludwig Willem Reijmert (Willem) Wenckebach was born in The Hague in 1860. He initially trained as a landscaper, before training as an artist. In 1880, two years after he started his painting lessons with Utrecht painter Dirk van Lokhorst, Wenckebach received a Royal Subsidy for four years. Working from Utrecht, Wenckebach joined the artists association ‘Kunstliefde’, where he befriended Anton van Rappard (1858-1892). The two frequently worked together, and through Van Rappard, Wenckebach got to know Vincent van Gogh (1853-1890). In his letters, Van Gogh spoke favourable of Wenckebach, and he appreciated the advice he gave him.
From 1887 on, he worked as an illustrator, in cooperation with a printer working for several publishers. The most renowned of his work was on the Verkade-albums. He designed most of the albums in the first series op album, published between 1903 and 1916. His cover designs for these albums about nature were part of the tremendous success of the series.
Throughout his career as an illustrator, he continued to produce autonomous paintings. From 1917 he once more directed his attention to painting, due to commercial success.
[NL]
Ludwig Willem Reijmert (Willem) Wenckebach werd in Den Haag geboren in 1860. Hij werd aanvankelijk als tuinarchitect opgeleid, voordat hij zich op de kunst richtte. In 1880, twee jaar nadat hij schilderlessen kreeg van de Utrechter Dirk van Lokhorst, ontving Wenckebach een Koninklijke Subsidie voor vier jaar. Wenckebach werkte in Utrecht, waar hij zich ook bij het genootschap ‘Kunstliefde’ aansloot. Daar raakte hij bevriend met Anton van Rappard (1858-1892). De twee werkten regelmatig samen, en via Van Rappard leerde Wenckebach Vincent van Gogh (1853-1890) kennen. In zijn brieven schreef Van Gogh in positieve bewoordingen over Wenckebach, en hij waardeerde de adviezen die de kunstenaar hem gaf.
Vanaf 1887 werkte hij voornamelijk als illustrator, in samenwerking met een drukker die voor verschillende uitgevers werkte. De meest bekende uitgave waar Wenckebach werk voor maakte waren de Verkade-albums. Hij ontwierp het grootste deel van de albums in de eerste reeks, uitgegeven tussen 1903 en 1916. De omslagen die hij voor deze albums over de natuur ontwierp, maakten deel uit van het grote succes van de serie.
Gedurende zijn hele carrière als illustrator, bleef hij ook schilderijen maken. Vanaf 1917 legde hij zich vrijwel exclusief toe op de schilderkunst, door het commercieel succes dat hij met zijn schilderijen had.
Medium | Oil on canvas (relined) |
Dimensions | 65 x 81 cm |
Price | € 3800 |