[EN]
Fernand-Edmond Jean Marie Khnopff (1858-1921) was born into a wealthy family. He was destined to study law, but after a year he quit pursuing a legal career. Instead he opted to study at the Brussels Academy for Fine Arts to become a painter.
He was part of a group of avant-garde students that after graduating rebelled against the conservative views of L'Essor, the circle of alumni of the Academy. The rebelling artists united under the name Les XX (Les Vingt, The Twenty). Among the other founding members were James Ensor, Théo van Rysselberghe, and Rodolphe Wytsman.
On his travels in the late 1870s, he visited England, where he got acquainted to several of the artists from the Pre-Raphaelite Brotherhood. He would maintain long friendships with several Pre-Raphaelites, and by also operating in the English art world he was well known there too. His international reputation grew as he was represented at the first exhibition of the Vienna Secession, and in the same year his work had been featured in The Studio - an English periodical.
[NL]
Fernand-Edmond Jean Marie Khnopff (1858-1921) kwam uit een welvarende familie. Hij was voorbestemd om, net als zijn vader, rechten te gaan studeren. Na een jaar studeren besloot hij geen juridische carrière na te streven. Hij ging studeren aan de Brusselse academie voor schone kunsten om een kunstschilder te worden.
Hij was lid van een groep avant-garde studenten die na hun afstuderen besloot te rebelleren tegen de conservatieve organisatie L’Essor, de kring oud-studenten van de academie. Deze opstandige kunstenaars verenigden zich onder de naam Les XX (Les Vingt of De Twintig). Onder de stichtende leden waren James Ensor, Théo van Rysselberghe, en Rodolphe Wytsman.
Op zijn reizen in de late jaren 1870 bezocht Khnopff Engeland. Daar maakte hij kennis met verschillende kunstenaars van de Prerafaëlitische Broederschap, met wie hij een levenslange vriendschap zou onderhouden. Door zijn banden met Engelse kunstenaars was zijn werk ook in Engeland bekend. Zijn internationale reputatie groeide verder toen hij in 1898 deelnam aan de eerste tentoonstelling van de Wiener Secession, de Weense tegenhanger van Les XX – rondom de kunstenaar Gustav Klimt. In hetzelfde jaar werd een prent van Khnopff bovendien gepubliceerd in het invloedrijke Engelse tijdschrift The Studio.